Trwająca pandemia COVID-19 skłania detalistów na całym świecie do rewizji modelu biznesowego. Miniony rok posunął cyfrową transformację handlu detalicznego do przodu w nieznanym wcześniej tempem. Kryzys pokazał również, jak ważne jest technologia dla sieci detalicznych. Przykładem jest chociażby masowe otwieranie kas samoobsługowych w handlu tradycyjnym oraz rosnąca w niespotykanym tempie sprzedaż online i powstawianie tzw “dark store”.

 

Sieci handlowe, które będą chciały się utrzymać i rozwijać na rynku będą inwestować w narzędzia IT. W pierwszej kolejności wszyscy skierowują uwagę w stronę klienta, ale nie mniej ważny jest obszar wewnętrznej efektywności, usprawniania procesów i podnoszenia zyskowności. Jednym z aspektów transformacji cyfrowej jest sprawne podejmowanie decyzji w oparciu o dane i optymalizacja procesów.  Narzędzia IT bazujące na wielu źródłach danych pozwalają na usprawnienie prac przy doborze asortymentu, promocji, rekomendacji cen sprzedaży.

Wielu menadżerów sieci handlowych jest świadomych potencjału tkwiącego w narzędziach do optymalizacji asortymentu i cen. Według raportu firmy IRI Worldwide z 2020 r. wynika, że ponad 70 proc. detalistów z rynku amerykańskiego albo planuje przetestować, już rozpoczęła test, albo nawet wdrożyła nowoczesne rozwiązania do optymalizacji asortymentu i cen. Za takimi narzędziami często kryją się sukcesy liderów rynkowych, takich jak sieci Żabka, Lidl czy Biedronka. Jednocześnie wpisują się one w trend związany z digitalizacją sektora handlu detalicznego: wykorzystują nowoczesne technologie BigData czy Predictive Analytics, pozwalają modelować zachowania klientów tak aby m.in. zarekomendować optymalny asortyment.

Polscy eksperci tworzą dzisiaj coraz bardziej zaawansowane rozwiązania, które mają wspierać detalistów w budowaniu ich przewag rynkowych. Jednym z takich projektów jest Shelfy – innowacyjne narzędzie rekomendacji optymalnego asortymentu według założeń strategii asortymentowej konkretnego detalisty, tworzone przez zespół pod przewodnictwem Marcina Dobka. Finalnie zaś, optymalny asortyment przekłada się na wzrost sprzedaży sklepach.

 

Algorytmy zbudowane w Shelfy opierają swoje wyliczenia na danych sieci handlowych, takich jak dane paragonowe, co wymaga codziennej wymiany danych z siecią handlową – mówi Marcin Dobek.

Marcin Dobek podkreśla, że tworząc Shelfy, zespół skupił się na rozwoju narzędzi, które wpisują się w trendy rynkowe, takie jak automatyzacja i cyfryzacja w sieciach handlowych.

Pracując nad rozwiązaniami, wykorzystałem swoje doświadczenia z pracy dla firm detalicznych w Europie, takich jak Grupa Casino, Carrefour, czy firmy badawczej ABR Sesta. To pozwoliło mi współtworzyć rozwiązania dedykowane dla sieci handlowych, w tym m.in. Pricely, czyli rekomender cen, czy narzędzie do zarządzania zadaniami pod nazwą TakeTask. Teraz przyszedł czas na Shelfy i podjęcie tematu, którym w sieciach handlowych zajmowałem się najdłużej, czyli zarządzania kategorią – wyjaśnia Marcin Dobek.

Przez wiele lat odpowiadałem za category management w sieciach handlowych, poznałem specyfikę pracy ciągle zmieniającego się asortymentu. Przekonałem się, że warto podążać za klientem, obserwowałem, jak pracować z nowościami, które pojawiają się w ofercie obecnych i nowych dostawców. Zauważyłem, że niektóre produkty świetnie się sprzedają tylko na promocji, a część w stałym asortymencie. Praca category managera, to wiele analiz i potrzeba podejmowania szybkich decyzji dotyczących tego, co wstawić, a co usunąć z asortymentu, uwzględniając jednocześnie stany magazynowe, sezonowość, trendy rynkowe, a także warunki handlowe z dostawcami – tłumaczy ekspert.

Nasze nowe narzędzie jest wykorzystywane przy cyklicznej, np. corocznej, czy sezonowej rewizji asortymentu, a więc przed i/lub po zakończeniu kluczowego sezonu sprzedaży dla danej kategorii. Doskonałym przykładem jest kategoria piwa w sezonie letnim, gdzie struktura sprzedaży w podkategoriach znacząco się różni. Narzędzie wspiera CatManów we wprowadzeniu nowości do asortymentu, wskazując np. które produkty warto usunąć z oferty, robiąc miejsce dla nowości – podkreśla.

Ekspert tłumaczy, że proces wyliczeń optymalnego asortymentu dla kategorii jest oparty na scenariuszach, których podstawą są tzw. Reguły: Rule Based Scenario. Użytkownicy mogą definiować cele asortymentowe dla kategorii, algorytmy optymalizacji asortymentu, takich jak: masa marży, przychód, liczba paragonów, czy unikalność produktów, a także zasady logiki produktowej.

Obecnie przygotowujemy się do testów naszego innowacyjnego narzędzia. Już wkrótce będziemy mogli zaoferować komercyjnie narzędzie, które będzie realnie wspierać codzienną pracę category managerów – podsumowuje Prezes Zarządu Shelfy Sp. z o.o.

Rozwój projektu Shelfy, rekomendera optymalnego asortymentu, jest możliwy dzięki środkom pochodzącym z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, Oś priorytetowa I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, Działanie 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej.

Tagi: asortyment, retail, systemy IT w handlu, category Management sieci detaliczne, optymalizacja asortymentu, zarządzanie asortymentem w sieciach handlowych